food log / Thu Apr 11

Today is my husband’s birthday. We started our morning as usual, a toast with peanut butter. He opened a package of a really good Darjeeling tea to make a special cup for his birthday.


今日は夫の55歳の誕生日。それ以外はいつもと同じ朝。いつものトースト焼くと彼はとっておきの紅茶を淹れてくれた。我が家には色んな種類の茶葉が常備してあるのですが、その中にとびっきりのものも少し混ざってます。マカイバリの紅茶はそのとびっきりの茶葉の一つ。しかも今日は昨年の春摘みダージリン。美味しいのであった。


For lunch, green curry, rice topped with egg, yesterday’s soup and sautéed spring cabbage with fish sauce. Nothing special, just our usual lunch…

A simple dish as dish can be very satisfying with seasonal soft cabbage.


お昼もいつもの残り物と新しい惣菜との合わせ技。グリーンカレーは最初の日以外は小だしにしていたのですが、昼ごはんと言うことでガツンと食べてもらいました。カレーと一緒に食べてもらう惣菜は春キャベツのナムプラー炒め。年中作る、タイの食卓の定番でありますが、日本の春先に出る柔らかいキャベツで作ると更に美味しいわー。夫はお昼が終わった後、直ぐに仕事に出かける慌ただしい昼だけど、しっかり食べて出かけました。


Dinner was store bought croquette with shredded cabbage with rice and miso soup.

He was home late, at 11:30pm, didn’t want to overwhelm him with tons of food, but wanted but be a bit special (‘cause it’s his birthday) got a good croquette and served with shredded spring cabbage. Cooking a pot of rice just before he came home to ensure he get to eat a pipping hot rice was my priority for the meal. In Japan, nothing can beat a freshly cooked rice.


夕食は私が午後から出掛けていたので、久しぶりでデパ地下でコロッケを購入。自分は夕食に残り物を片したかったので、とりあえず彼の分をメインに(自分の分は翌日に回そうと)。誕生日だから特別に何かとも思ったのですが、現在の彼は毎日働いてて、あまりヘビーな物を出したく無いとも思ったし、今日は毎日の中でも帰宅が遅い日で、夜遅くにあれこれ食べるのもなんだなぁとも思った。(彼にも、普段どおりにしてくれと言われたし)結局11時半に帰宅し、購入したコロッケにキャベツの千切りと味噌汁と土鍋で炊き立てのご飯を出しました。ご飯は彼の帰宅時間に合わせ炊いたのよ。(笑)ウチには炊飯器が無い=保温が出来ないので、とにかく土鍋で炊いたご飯が一番の贅沢と思い、帰宅時間を逆算して炊きました。色んな惣菜とかあるけど、炊き立てのご飯がやっぱり一番のご馳走なのかもしれません。

コメントを残す